Turvallisuus ennen kaikkea

Hiihto on lyömätön urheilumuoto ja kukapa nyt ei nauttisi hiihtolenkistä kauniissa auringon paisteessa kumpuilevien lumipengerten täplittämässä maastossa.

Mutta urheiluahan hiihtäminen juuri on ja urheilusuorituksiin liittyy aina jonkinlainen riski tapaturmasta tai vahingosta. Siksi onkin erityisen tärkeää pitää mielessä seuraava lista asioista, jotka parantavat turvallisuuttasi hiihtolenkin aikana.

1. Pukeudu asianmukaisesti
Talvipakkasilla on paleltumisriski, muista siis pukeutua oikein lähtiessäsi laduille. Asianmukainen hiihtopuku ja sopiva urheilukerrasto takaavat lämpimänä pysymisen koko lenkin ajan, ilman liiallista hikoilua ja tukaluudentunnetta.

2. Lämmittele ja venyttele
Urheilijolle tuttu mantra, joka myös sunnuntaihiihtäjän on hyvä pitää mielessä – ja ennen kaikkea toteuttaa. Ennen vaativampaa urheilusuoritusta on tärkeää herätellä lihaksia ja saada ne lämpenemään, jonka jälkeen lyhyet venytykset päälle. Tämä ehkäisee mahdollisuutta lihasrevähdykseen. Vaikka revähdys ei sinänsä ehkä kuulosta kovin vakavalta, voi sillä olla todella kauaskantoiset seuraukset. Moni ammattiurheilija on joutunut sivuun pitkiksi ajoiksi juuri tavallisen lihasrevähdyksen vuoksi.

Jotta lenkkisi ei siis jäisi ikävästi kesken, muista aina lämmitellä ja venytellä, niin lihaksesi pysyvät toiminnassa mukana.

3. Kerro, minne olet menossa
Varsinkin, jos maasto ei ole sinulle ennestään tuttua, muista kertoa jollekulle, minne olet menossa. Näin ihmiset tietävät, mistä sinut löytää hätätilanteen sattuessa.

4. Älä poikkea merkityltä reitiltä
Reitiltä poikkeaminen saattaa osoittautua kohtalokkaaksi tuntemattomassa maastossa. Se voi kutkuttaa harmittomana pienenä seikkailuna, mutta loppupeleissä se ei kannata. Merkitsemättömien reittiön turvallisuudesta ei ole takuita, eikä hiihtäjää tiedetä etsiä sieltä, mikäli jotain sattuu. Merkityllä reitillä löydät itsekin suojaan pelkästään seuraamalla viittoja tai latua.

5. Pidä puhelin mukana ja päällä
Puhelin on halpa henkivakuutus. Pitäytyessäsi merkityillä reiteillä, on todennäköisyys varsin suuri, että alueella on myös asialliset puhelinyhteydet. Kun pidät puhelimen mukana ja päällä, saat yhteyden auttavaan osapuoleen, mikäli eksyt. Lisäksi nykyisin lähes koko maan kattava 4G verkko voi GPS:n avulla ohjata hiihtäjän oikealle reitille takaisin.

6. Pidä varusteista hyvää huolta
Jotta ikäviltä haavereilta vältytään on tärkeää pitää urheiluvälineistään huolta. Muista siis ennen laduille lähtemistä voidella sukset ja varmistaa, että ne ovat kunnossa. Tarkista myös sauvojen ja monojen kunto. Varmista, että monot eivät hierrä.

7. Älä yliarvioi omia kykyjäsi
Jos olet yksin liikenteessä, älä lähde kiipeämään sitä latuverkoston suurinta ylämäkeä, tai laskemaan sitä pisintä alamäkeä. Äläkä ainakaan testaa sitä hurjan näköistä hyppyriä, joka ei ole edes murtomaahiihtäjille tarkoitettu. Jos et ole varma, selviätkö kyseisistä haasteista, älä koeta onneasi.

8. Ota kaveri mukaan
Jo päiväkodista ja ala-asteelta tuttu ohjenuora. Älä lähde hiihtolenkille yksin. Kun otat mukaan kaverin, saat apua pikimmiten, jos suksi katkeaa, kaadut tai kompastut.

9. Älä unohda juotavaa
Urheilusuorituksen aikana on tärkeää huolehtia nestetasapainosta, varsinkin, jos ollaan ulkona, eikä lähellä ole levähdyspaikkaa. Nestehukka on paha kaveri, mikäli se iskee keskellä pitkää hiihtolenkkiä. Huolehdi siis asianmukaisesta nesteytyksestä.

10. Pidä maalaisjärki mukana
Pidä maalaisjärki mukana ja myös käytä sitä.

Turvallisia hiihtolenkkejä!

Post Author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *